En tråkig insikt...

Trots en ruggig onsdag blev det en bra dag på kollo. Ingrid låg och snusade och sov i sin vagn inne i stugan och jag kunde ägna mig åt gräsklippning och lite annat fix.

Innan vi åkte ut till kollo tog vi vägen förbi Blomsterlandet och köpte lite tulpanlökar och som vanligt var utbudet av lökar helt fantastiskt. Dessutom var det 20 % på alla påslökar. Passade på att fråga en kille ur personalen hur det kommer sig att gamla sorters tulpaner, oftast röda och gula, kommer upp år efter år medans de rosa, lila och vita sorter jag planterar bara är fina våren därpå. Trots att jag gullar med gödning och gör mig till. 

Fick då förklarat för mig att de nya sorterna av tulpaner är framtagna så att blomman ska bli så stor och blomma så länge som möjligt. Dessa lökar, framtagna nere i holland där jordarna är betydligt bördigare och klimatet varmare än vad vi har här i Sverige, fixar inte våra kalla vintrar. Riktiga tulpanfantaster gräver alltså upp sina lökar och förvarar dessa i kylar för att senare på våren plantera ut dom. Puh!

Detta betyder alltså att om man vill ha lökar som kommer igen år efter år ska man satsa på röda och gula klassiska sorter och inte de "nya" sorterna. Eller gräva upp dom på hösten. Trist men sant...


Som vanligt - ett riktigt bra utbud!



Dessa två sorter har jag planterat ihop. Båda är sena i blomningen och höjderna är 40 och 50 cm.


Oftast står det att planteringsavståndet för tulpanlökar ska vara 10-15 cm men så glest har jag aldrig planterat. Istället, för att få ett maffigt intryck, planterar jag så tätt som möjligt!


Skönt nedbäddad låg Ingrid i vagnen och filosofera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0