Förberedelser.

Nu börjar det bli dags att plocka in mina pelargoner som jag i år har bestämt mig för att försöka övervintra. Tanken är att dom ska få flytta till mina föräldrars växthus där det i vinter förhoppningsvis kommer att vara en temperatur på några grader plus. Med hjälp av el då förstås.

I helgen som varit har jag samlat ihop alla pelargoner och klippt bort de vissna blommorna. I våras när jag planterade ut pelargonerna samplanterade jag dessa med små gulliga exemplar av Plättar i luften. Tanken var att dessa skulle växa lite fint kring blommorna men istället har dom fullständigt tagit över i krukorna. Nästa år får jag plantera "plättarna" i lite större plastkrukor och gräva ner dessa i hop med pelargonerna så att dom inte tar över igen.



Tre som har vuxit och mått bra denna sommar.


Dessa tre har alla fått växa i väldräneradekrukor och med bra jord. Men det har inte varit lätt för pelargonierna då dom behövt kämpa om näringen med några hysteriskt stora Plättar i luften. Synd att jag inte tog en bild på "ruskorna" så hade ni förstått vad jag pratar om ;-)



En hängpelargon som har trivts bra på kollo, men nu åker även denna in i växthuset.


I början av april, nästa år, är det dags att plantera om dessa blommor i näringsrik jord och sedan på ett brutalt sätt klippa ner dom. Då ryker både blommor och eventuella knoppar. Allt för att pelagoneran ska bli så kraftiga och fina som möjligt då det är dags att i juni ställa ut krukorna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0