Dagens diagnos.

Vi har under de senaste två månaderna haft krångel med vår lilla Ingrid då hon inte går upp i vikt som hon ska. Sedan hon föddes har hon bara gått upp 1 kg vilket är alldeles för lite för att BVC ska vara nöjda. Jag har försökt att ge henne mjölkersättning, men det har varit svårt att få i henne någon vätska eftersom hon vägrar att ta flaskan. De gånger jag har försökt att skeda i henne ersättningen har hon fått stora röda utslag runt munnen, på halsen och på hela ryggen.

Efter många turer i telefonen med BVC, sjukvårdsrådgivningen och Astma och Allergicentrum fick vi idag en akuttid för att göra ett pricktest.

Uppe på US visade testet att hon hade en klar komjölkproteinallergi. Detta har inget med laktos (mjölksocker) att göra vilket jag först trodde, utan det här är tyvärr en lite större utmaning eftersom mjölkprotein finns i alla mjölkprodukter så som mjölk, grädde, creme fraiche, glass, yoghurt, margarin, smör mm. Dessutom finns mjölkprotein gömt i de mesta halvfabrikat, kakor, bröd och kex, korv, blodpudding och vasselpulver.

Så idag på eftermiddagen åkte vi ut till ICA Maxi och handlade på oss ett lager av havremjölk, soyayogurt, havremellangrädde, margarin baserat på soya. Eftersom jag ammar Ingrid så är det alltså jag, i första steget, som måste lägga om min kost.


Ska blir spännande att se vad min omläggning av kosten gör för Ingrids vikt. Nästa fredag är det dags att väga henne igen och då hoppas jag att hon har gått upp mer än de ynka 70g som hon har snittat de sista veckorna.


Kombinationen av att jag på nätet hittat massor av bra sidor som kommer att vara till vår hjälp och den tacksamhet jag känner för den fina och mycket proffsiga hjälp vi idag fick uppe på Astma och Allergi så känns detta ganska ok.
Nu är jag helt fokuserat på att göra det bästa av denna situation och enligt sköterskan så växer mjölkproteinallergi bort på 85-90 % av alla barn som drabbas. Så det är bara att hålla de berömda tummarna.

Dessutom kan jag meddela att Ture, för att krydda dagen lite extra, vaknade upp med ett totalt igensvullet öga. Myggbettet han igår fick i pannan hade sjunkit ner och gjort så hela hans öga svullnade igen. Efter ett samtal med sjukvårdsrådgivningen (ibland undrar jag om dom kan se hur många gånger man totalt sett har ringt......herregud tänk om det är så) och med vårdcentralen åkte Pelle och hämtade ut medicin på apoteket och Ture var åter igen på banan.


Inte ett ljud har han sagt om sitt öga eller att han knappast kan se på det....Däremot har han pratat hela dagen om att han INTE tycker om Emils pappa och att Emils pappa INTE är snäll men att han tycker om Alfred.
Bra att hans tankar upptas av Astrids figurer istället för ett igensvullet öga!


Kommentarer
Postat av: Sara W

Men ojdå.. Stackars liten eller just nu mest pyssel för dig.. Vad kan vi bjuda våra flickor på tillsammans när de blir större? Ett äpple??

2011-07-27 @ 08:19:59
Postat av: Linda

Då hoppas vi på att få ordning på viktuppgången och att koständringen funkar. Hoppas vi ses nästa vecka!

2011-07-29 @ 11:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0