Tänkte dela med mig av ett tips jag fått när man ska flytta en pionbuske.

De flesta perenner mår bra av att grävas upp och flyttas och kanske rent av delas, en såkallad föryngring.¨
Detta gör man bäst på hösten, efter blommning.
När det kommer till pionen kan den vara lite svår att flytta. Pionen är känslig, vilket jag själv fått erfara då det tagit 4 år för min buske att börja blomma igen.


Nu har jag hört av en trädgårdsmästare att hemligheten bakom en lyckad flytt är att man ska vattna rejält, minst en vecka, innan man gräver upp pionbusken. Gör man detta har man förbereder växten på bästa sätt genom att den då är mättad på vätska. Därefter gäller som vanligt att vara ihärdig med vattnandet.


Som alltid när man flyttar en större perenn är en grep bättre att använda sig av än en spade. Använder man en spade är det stor risk att man tar av de känsliga rötterna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0