Återseende av en kär gamla vän.

I förmiddags åkte vi ut till kollo för att kolla till vad som hänt under den vecka vi varit borta. Ture blev först lite orolig när vi bara körde förbi infarten till Emmalund, men när vi förklarat att vi bara skulle kasta en stol på tippen först och sedan åka till kollo blev han lugn igen.

Medans Pelle skruvade upp skruvarna på den nymålade pärlsponten plockade jag av de sista hallonen och klippte bort lite vissna blommor. Tomaterna hade vuxit ordentligt så de behövde lite extra stöd för att inte sloka. Tyvärr tror jag inte tomaterna har fått tillräckligt med värme och sol, då det inte finns tillstymmelse till någon röd färg på dom. Nu håller jag tummarna för att vädret ska skärpa till sig och bjuda på lite sol och värme. Det var länge sedan nu!

Annars kan jag berätta att det har hänt mycket på denna vecka i trädgården! När jag lämnade kolonin för Skåne blommade lavendeln lila och vacker, nu är den på väg att vissna och bli grå (tråkigt). Blommorna på den röda rudbeckian hade inte fått sin vackra cerisa färg men när jag kom ut till kollo idag stod den i all sin prakt (fint). Likaså var plommonen på gång att bli färdiga (härligt). Tyvärr hade regnet gått hårt åt pelagonerna och de stod våta ledsna i sina krukor (tråkigt).


Vacker röd rudbeckia.


Plommonen Opal är snart mogna. Som tur är har det inte kommit så många i år, så det blir lagom att äta några framför tv:n några kvällar.


Den vita höstfloxen blommar för fullt. Kisar man, och lägger viljan till, ser den nästan ut som en vacker hortensia...


Ture mysta med Ingen......vilket i Turespråk betyder: Ture myser med Ingrid.
Undrar ni vad som har hänt i Tures panna kan jag berätta att detta är ett myggbett när det är precis nytt. Tjugo minuter senare hade myggbettet storleken av en halv golfboll.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0