Att städa....

överdrivet mycket här hemma finns det ingen som kan beskylla mig för!
I min trädgård och i mina rabatter är det dock precis tvärtom.

I alla trädgårdsböcker/tidningar/program poängteras hur viktigt det är att inte städa för mycket i sin trädgård. Man ska helt enkelt låta löven ligga kvar i rabatterna och de kvistar som blivit kvar från perennerna ska klippas ner i små bitar och läggas tillbaka. Detta för att inte bråka med alla mikroorganismer och insekter som hör en trädgård till och istället låta naturen sköta nedbrytningen och på så sätt låta näringen gå tillbaka ner i jorden.


Detta har jag läst tusentals gånger men saknar tålamodet till att göra som jag vet att man ska. Istället går jag gärna fram med krattan och gör "fint" i rabatterna.

Så till alla er med fullt av löv i rabatterna....känn ingen stress, ha inget dåligt trädgårdssamvete sträck istället på er, ni gör helt rätt!



Det kliar i mina fingrar när jag ser den här rabatten. Jag vill bara ta fram krattan, sekatören och börja städa upp allt gammalt skräp!


Kommentarer
Postat av: Linda

Halleluja!!!

2011-04-14 @ 21:57:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0