Mycket att stå i...

De finns två sätt att ta hand om sina perenner inför vintern.

Antingen låter man dom vissna ner och på så sätt får rötterna extra skydd mot vinterns kyla. Dessutom bidrar de gamla bladen med näring när de förmultnar.

Det andra sättet är att höststäda i rabatterna och klippa ner alla perenner inför vintern, och i år är det precis vad jag tänker att göra.
Som jag minns förra våren jobbade jag heltid och hade fullt upp med att "deala" om kolonittid resp Turetid med Pelle. Å var det så att någon ville komma ut och ta en fika i vårsolen blev jag superstressad över att inte hinna med allt. 
I år ska jag göra tvärtemot vad jag tidigare har gjort och förberedda ALLT. 

Så här ser "to do-listan" ut inför lördagen:

*Klippa ner de hallonkvistar som har gett bär och spara de kvistar som kommer att ge bär nästa år.
*Vändgräva jorden i pallkragarna.
*Rensa rabatterna från ogräs en sista gång.
*Klippa gräset.
*Bli klar med att beskära plommonträdet.
*Klippa ner alla perenner.
*Gräva upp daliorna (eller kanske ska jag vänta med det, dom blommar superfint nu)
*Rädda pelagonierna i kruka från frosten.
*Klippa ner den vissna rabarbern.
*Klippa ner 4 stora plymspireor.

Plocka in Tures gunga och övriga leksaker, bära in trädgårdsmöblerna, in med diskbordet och flytta in grillen i förrådet.

Ja ni ser, det finns en hel del att göra såhär på hösten! Å tänk vad jag kommer att kunna njuta i majsolen nästa år!


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag blev just övertygad om att skita i klippa ner perennerna! Tack! Trots att ditt budskap ju faktiskt var att GÖRA det och därmed få en fin start nästa säsong. Jag höststädade förra året och var jäkligt nöjd med det men i år absorberar jag alla tips för att inte göra det. Lycka till med budgivningarna. Kommer hem 7-10 okt. Ses då? KRAM!!!

2010-09-26 @ 13:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0