Fyra familjer.

Har nu tagit steget fullt ut och blivit en fullfjädrad tant genom att börja intressera mig för dahlior. Tidigare har jag tänkt att det är en jobbig blomma eftersom rötterna varje höst måste grävas upp. Dahlian är nämligen otroligt känslig och klarar inte en frostnatt. 

Efter att ha surfat runt är jag nu helt såld! Tydligen finns det fyra grupper av dahlior; kaktusdahlior, halskråsdahlior, dekorationsdahlior och bolldahlior.


En sort ur släktet bolldahlia.


En sort ur släktet dekorationsdahlia. 


En sort ur släktet halskråsdahlia.


En sort ur släktet kaktusdahlian.


Läser mig till att man kan, för att få en tidigare blommning, plantera dahliaroten i en stor kruka redan i april för att sedan när hotet om frostnätter är över plantera ut den i rabatten. Planterar man roten direkt i rabatten blommar dahlian senare vilket är tråkigt när man som jag ska ha den i rabatten på kolonin där man är mest på sommaren.

Överallt det går att läsa om denna blomma rekommenderas det att man köper roten så tidigt som möjligt för att unvika att utsätta den för butikens ljus och värme. Istället ska man förvara roten mörkt, svalt och torrt.

Låter som om jag snart "måste" ge mig ut och rädda dahliorna från butikerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0