Dags att börja så...

Kom just på att jag har en låda med massor av fröer från i höstas. Några frön har jag fått av vänner och andra har jag samlat ihop från mina egna perenner. Lådan innehåller allt från aklejor, stockrosor, vallmo och frön från en blomma jag fått men som jag inte vet namnet på. Kommer ihåg att blomman var rosa och när man tog på den luktade det kanel. Någon som känner igen den?

Kanske jag till helgen ska se över hur fröna mår och försöka få ner dom i små krukor. Egentligen är det ju mycket trix med att förkultivera och jag vet i ärlighetens namn inte när fröna ska ner i jord. Tror det brukar vara runt februari som man ska börja att plantera.

Som sagt, jag har ingen aning med det är ju bara att testa. Fråga är bara vart krukorna ska stå. Dom får ju inte stå för dragit och heller inte för ljust. Står dom för ljust "ränner" växten iväg i höjd och blir lång och sladdrig. Tror därför att dom till en början ska få stå på första rad på fönsterbänken, men sedan bli flyttade in i rummet där det inte är direkt solljus.


Bäst är nog att kolla in www.odla.nu innan jag sätter igång. Där finns svar på livets alla frågor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0