Vill ni se min kvalitéts amaryllis?

Konstaterar att jag såhär den 18:e december sett ett antal amaryllisar med väldigt varierande kvalité.

Mitt tips när man ska handla denna vackra julblomma se till så att den lök man köper är en där själva stjälken inte hunnit växa upp. Knopparna bör vara feta, två till antalet och bara sticka upp lite från själva löken.  

Detta innebär att alla lökar där stjälken vuxit upp ca 10 cm eller, ve å fasa, mer kan ni lämna till någon annan.


Kulorna som skymtar i bakgrunden har Ture gjort på dagis.
Inte visste jag att han var en sådan jävel på rosetter :-)


Kommentarer
Postat av: Sara W

Av svärmor lärde jag mig att INTE vattna amaryllisen, den får typ världens längsta stjälk då. Men när den börjar blomma ska den få ett par cl i veckan, då blommar den fint och länge.

2010-12-19 @ 19:24:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0