Lars Norrman

Ville bara visa min tredje Lars Norrman-tavla som jag köpte på tradera igår fredag mitt under utröstningen i Idol.



Jag vet inget om konst. Inte heller är jag särskilt intresse av det, men just konstnären Lars Norrman har jag fastnat för.
Kanske är det för hans enorma produktion, mest under 40-talet, har resulterat i att man kan hitta hans tavlor billigt på loppis eller auktioner. Han var både konstnär och författare och reste runt i världen en hel del vilket både speglas i hans konst och i de reseskildringar han skrev.

Så här står det att läsa på Wikipedia:
Norrman studerade i Stockholm och Paris; resor till Grönland 1937 och 1939, till Afrika 1946-47. Han har målat figurer tex Grönlands-Frederiksen. Haremsdamer, interiörer, gatupartier från Paris samt stilleben är olika motiv förknippade med Lars Norrman. Ytan i hans målningar verkar ofta lackerad, teckningen är säker, likaså färgsinnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0