Trevligt besök

Ture och jag traskade ut till kollo på förmiddagen och Pelle var kvar hemma för att städa. På vägen ut ringde jag Magnus och bjöd in han och Emma till kolonin på en fika. Tidigare när Emma bodde i Göteborg  och var här i Linköping hos Magnus var dom ofta och fikade på kollo, men nu när dom båda bor här har vi konstigt nog inte fått till det.

Men idag så! Vi fikade och njöt av solen och efter en stund kom även pappa på besök. Tänk vad trevligt det är med gäster, man behöver ju faktiskt inte arbeta jämt!


På eftermiddagen började det dock klia i fingrarna och jag bestämde mig för att flytta en stor buske som jag har gått och retat mig länge på. Som tur va fick jag hjälp av Pelle att baxa iväg busken och tillhörande jordklump. Grävde först ett stort hål som vi fyllde med vatten som fick sjunka undan. Därefter grävde vi upp busken med hjälp av en grep, Det är viktigt att man inte använder en spade då rötterna förstörs, en grep och ett spett är det bästa. Sedan satte vi ner busken och fyllde med jord. Det sista jag gjorde var att gödsla med benmjöl innan jag åter igen vattnade.

Nu gäller det att vara ihärdig med vattnandet så att busken inte torkar ut och dör.

Fick mig ett rejält skratt när jag kom hem och fick se mig själv i spegeln. Hade fått en duktig "raggarbränna" på armarna. Tro mig när jag säger att det svider ordentligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0