Benmjöl

Under mina 2 säsonger som koloniägare, är på väg in i den tredje säsongen, har jag använt benmjöl som gödsel till mina växter. Tänkte här dela med mig om vad jag vet om benmjöl och varför jag rekommenderar det som näring.

Benmjöl är precis som det låter, malda ben från djur. Därefter är det upphettat och torkat. Det är således ett helt organiskt gödsel med högt näringsvärde som är rikt på fosfor som främjar blommningen men innehåller även mycket kväve som ger plantan gröna frodiga blad. Det bästa med benmjölet är att det är ett långtidsverkande gödsel. På så sätt räcker det med att man gödslar en gång på våren.

Vid nyplantering har jag haft i en näve benmjöl till alla perenner (fleråriga växter) som jag har planterat. Även lökar, så som tulpaner och påskliljor mår bra av benmjölet.

Benmjöl ska myllas ner i jorden och används med fördel även till bärbuskar och köksväxter. Kom ihåg att vattna så att näringen sjunker ner i jorden. 


 


Kommentarer
Postat av: anna

Vad kunnig du är! Vad kostar det att anställa dig som expert till en hopplös trädgård i stockholms västra förorter? Den ägs dessutom av två lata, slarviga personer som helst ser att trädgården sköter sig själv.

2009-04-19 @ 21:35:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0